Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Slik inngås eller endres avtale om direkte oppgjør for egenandelstakst 201b

Dette er informasjon til avtaleleverandører eller fristbruddleverandører som skal inngå eller endre avtale om direkte oppgjør for egenandelstakst 201b (poliklinisk helsehjelp) med Helfo.

Dette er aktuelt for dere som har

  • en gyldig avtale med et regionalt helseforetak om levering av polikliniske helsetjenester på vegne av det regionale helseforetaket, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a eller
  • en fristbruddavtale med Helfo, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 b jf. prioriteringsforskriften § 6 andre ledd

1. Om avtalen

Dere må ha avtale om direkte oppgjør for å kunne kreve egenandelstakst 201b (poliklinisk helsehjelp) fra Helfo når pasienten er fritatt fra å betale egenandel eller har frikort.

Les om når pasienten ikke skal betale egenandel i forskrift om betaling frå pasientar for poliklinisk helsehjelp i spesialisthelsetenesta § 5 første ledd (lovdata.no)


Det er viktig at dere leser og setter dere godt inn i hvilke rettigheter og plikter avtalen gir.
Avtalen gir blant annet informasjon om

  • hvilke plikter dere har overfor Helfo 
  • frister for innsending og foreldelse av krav 
  • hvilke plikter Helfo har overfor dere 
  • frister for utbetaling fra Helfo 
  • mulige konsekvenser ved feil i refusjonskrav og/eller dokumentasjon 

Dere må signere på at dere har lest, forstått og akseptert betingelsene for avtalen  når dere er inne i det elektroniske skjemaet.
Dere kan lese avtalen om direkte oppgjør før dere går til utfylling av skjemaet.

2. Dokumentasjon for dere med rammeavtale

Dere som har avtale med regionalt helseforetak (RHF), må sende inn rammeavtalen og ytelsesavtalen når dere inngår avtale om direkte oppgjør. Det må gå frem av rammeavtalen at den omfatter poliklinisk helsehjelp. 

Før dere går videre, må dere ha klar dokumentasjon på avtalen for opplasting.

Hvis ytelsesavtalen med helseforetaket fornyes, må denne sendes Helfo via Altinn. 

3. Fyll ut skjema

Logg på med BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides. Velg deretter hvem dere skal representere i nedtrekksmenyen.

Inngå eller endre avtale i Altinn

Roller og rettigheter i Altinn

Den eller de som skal inngå avtale om direkteoppgjør på vegne av virksomheten, må få tildelt rollen «helse-, sosial- og velferdstjenester» i Altinn fra den som er registrert som daglig leder for virksomheten i Enhetsregisteret. Rollen gir blant annet rettighet til å fylle ut enkelte skjemaer.
Den som skal signere skjemaer, må ha rollen «begrenset signeringsrett». 

Dersom samme person skal gjøre begge deler, må vedkommende ha begge rollene.

Alternativt kan dere tildele rettigheter til å fylle ut og signere Altinn-skjemaet «Avtale om direkteoppgjør for fylkeskommuner, kommuner og foretak». 

Her finner dere en oversikt over Altinn-rollene (Altinn.no)

Les mer om hvordan dere kan tildele rettigheter i Altinn. (Altinn.no)

4. Veien videre

Etter at Helfo har saksbehandlet avtalen, vil dere motta en tilbakemelding fra oss. Saksbehandlingstid for å inngå avtale om direkte oppgjør er for tiden inntil 4 uker.

Her kan du lese mer om egenandeler og pasientbetaling.

5. Hvordan endre kontonummer og kontaktinformasjon

Dersom dere skal endre kontonummer eller kontaktinformasjon for en eksisterende avtale, gjør dere det i Altinn. Velg «endring» istedenfor «ny avtale» inne i skjemaet. Er det andre opplysninger som er feil, må dere fylle ut hele skjemaet på nytt med korrekte opplysninger. Husk at den som fyller ut må ha rette roller og rettigheter (se avsnittet om Roller og rettigheter i Altinn).

Først publisert: 16.09.2024 Siste faglige endring: 16.09.2024 Se tidligere versjoner