Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Fakturaer fra Helfo for helsehjelp i et annet EØS-land

Når en innbygger har mottatt helsehjelp i et annet EØS-land og Helfo har vurdert at helsehjelpen er stønadsberettiget, sender Helfo elektroniske fakturaer til de som har sørge for-ansvaret.

En innbygger som mottar behandling i et annet EU/EØS-land, vil kunne få dekket deler av utgiftene sine hvis helsehjelpen er tilsvarende, det vil si lik eller sammenlignbar med, den helsehjelpen innbyggeren ville fått i den offentlige helsetjenesten i Norge.

Når Helfo vurderer om helsehjelpen er sammenlignbar med den innbyggeren ville fått i Norge, tar Helfo utgangspunkt i den medisinske dokumentasjonen. Dette vurderes opp mot nasjonale retningslinjer og veiledere.

Beregnet stønadsbeløp tilsvarer det helsehjelpen antas å ville ha kostet det offentlige i Norge.

Sørge-for-ansvaret

Sørge-for-ansvaret er ansvaret de regionale helseforetakene (RHF-ene), fylkeskommunene og kommunene har for å tilby helsetjenester til befolkningen i eget geografisk område.

Selv om Helfo administrerer refusjonsordningen, skal ikke folketrygden belastes alle refusjonsutgiftene. RHF-ene, fylkeskommunene og kommunene skal dekke refusjonsutgiftene for helsehjelp som tilsvarer de tjenestetyper de har sørge-for-ansvaret for i Norge.

RHF-ene, fylkeskommunene og kommunene skal fullt ut dekke Helfos utbetalte stønad til stønadsberettigede innbyggere som er bosatt i deres geografiske område, og som gjelder utgifter ved helsehjelp som tilsvarer reglene i folketrygdloven, tannhelsetjenesteloven og spesialisthelsetjenesteloven.

Saksbehandling og fakturaer

Helfo behandler mottatte krav og fatter vedtak om refusjon hvis vilkårene er oppfylt. Vi fastsetter hvilket beløp som skal refunderes og utbetaler til innbyggeren. Helfo viderefakturerer deretter til rett sørge-for-instans.

Fakturaene som Helfo sender, inneholder informasjon om bokommune, type behandling, i hvilket land helsetjenesten er mottatt, behandlingsdato og beløp som er utbetalt til innbyggeren. Systemløsningene som benyttes for viderefakturering, håndterer én referanse per fakturamottaker, uavhengig av type behandling.

Send eventuelle spørsmål om fakturaen til pkhelfookonomi@helfo.no. Merk e-posten med referansen på fakturaen.

Vær oppmerksom på at det er et eget bankkontonummer for innbetaling av denne typen fakturaer.

Helfo gjennomgår tidligere saker

Det har vært en endring i regelverksforståelsen av innbyggernes søknadsfrist. På grunn av denne endringen vil Helfo gjennomgå en rekke tidligere saker. Dette kan medføre at Helfo vil sende ut fakturaer til sørge-for-instansene for behandling mottatt tilbake til 2015.

Innsyn i fakturagrunnlaget

Helfo har ikke anledning til å oppgi navn eller andre personopplysninger. Dette følger av NAV-loven § 7 (lovdata.no) første ledd, jf. forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og 13 g.

Når Helfo tilbakeholder opplysninger med grunnlag i taushetsplikten, kan ikke sørge-for-instansene nekte å betale fakturaen til Helfo med henvisning til at de ikke har nødvendige opplysninger til å oppfylle sin bokføringsplikt.

Helfo må for sin interne behandling av kravet sørge for riktig dokumentasjon, regnskap, bokføring og internkontroll etter økonomiregelverket i staten.

Mer om refusjonsordningen

Refusjonsordningen for helsehjelp mottatt i et annet EØS-land følger av folketrygdloven § 5-24 a (lovdata.no), og er nærmere regulert i forskrift om stønad til helsetjenester mottatt i et annet EØS-land (lovdata.no) og i rundskriv til folketrygdloven § 5-24 a (helsedirektoratet.no).

Ordningen gir innbyggere i Norge større valgfrihet med hensyn til om de vil motta helsehjelp i Norge eller i andre EØS-land.

Oversikt over hvilke helsetjenester som er omfattet av ordningen i folketrygdloven § 5-24 a (helsenorge.no).

Først publisert: 26.04.2019 Siste faglige endring: 06.05.2024 Se tidligere versjoner