Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Slik inngår oksygenleverandør avtale om direkte oppgjør og sender inn krav

Oksygenleverandører kan inngå avtale om direkte oppgjør for utgifter til oksygenbehandling i utlandet.

Avtalen gir hjemmel for at dere som oksygenleverandør sender kravet direkte til Helfo, slik at pasienten ikke må legge ut for behandlingen selv. De øvrige vilkårene for dekning av utgifter til oksygenbehandling i utlandet følger av folketrygdloven § 5-24.

Innsending av krav og direkte oppgjør til dere forutsetter og kan først foretas etter at dere har inngått avtale om direkte oppgjør.

Om avtalen

Dere må ha avtale om direkte oppgjør med Helfo for at pasienten skal ha rett til eventuell stønad etter folketrygdloven § 5-24 for behandlingen. Avtale om direkte oppgjør er et vilkår for stønad og en forutsetning for at oksygenleverandøren skal få utbetalt stønaden til seg.

Det er viktig at dere leser og setter dere godt inn i hvilke rettigheter og plikter avtalen gir. Avtalen gir blant annet informasjon om

  • hvilke plikter dere har overfor Helfo
  • frister for innsending og foreldelse av krav
  • hvilke plikter Helfo har overfor dere
  • frister for utbetaling fra Helfo
  • mulige konsekvenser ved feil i refusjonskrav og/eller dokumentasjon

Dere må signere på at dere har lest, forstått og akseptert betingelsene for avtalen når dere er inne i det elektroniske skjemaet.

Dere kan lese avtalen om direkte oppgjør for oksygenleverandører (helsedirektoratet.no) før dere går til utfylling av skjemaet.

Inngå avtale

Logg på med BankID, Buypass eller Commfides. Velg deretter hvem dere skal representere i nedtrekksmenyen.

Endring av kontonummer og kontaktinformasjon

Hvis dere skal endre bankkontonummer eller kontaktinformasjon for en eksisterende avtale, gjør dere det via Altinn. Velg «endring» i stedet for «ny avtale» inne i skjemaet.

Hvordan endre hvis dere har levert skjema med feil opplysninger?

Dere kan rette opp feil i skjema ved å fylle ut et nytt skjema og sende inn til Helfo via Altinn. Hvis feilen bare gjelder kontaktinformasjon eller bankkontonummer, kan dere i det nye skjemaet huke av for endring og bare fylle inn korrigerte opplysninger. Er det andre opplysninger som er feil, må dere fylle ut hele skjemaet på nytt med korrekte opplysninger.

Send inn krav digitalt

Etter at avtalen er inngått, kan dere sende inn krav til Helfo. Det følger av rundskrivet til folketrygdloven § 5-24 at oksygenleverandører som har inngått avtale om direkte oppgjør for oksygenbehandling i utlandet, skal benytte en sikker opplastningstjeneste ved fremsettelse av krav.

Følgende dokumentasjon må legges ved kravet:

  • spesifisert faktura
  • bekreftelse fra helsepersonell på pasientens oksygenbehov

Den som skal sende inn krav, må enten være registrert som daglig leder av virksomheten i Enhetsregisteret, eller ha fått tildelt rettighet i Altinn for å kunne fylle ut dette skjemaet på vegne av virksomheten. Les mer om dette i underkapittelet «Roller og rettigheter i Altinn».

Alle feltene i skjemaet må fylles ut for at kravet skal kunne sendes inn. Skjemaet vil ha informasjon om hvilke opplysninger og hvilken dokumentasjon Helfo trenger for å behandle kravet.

Roller og rettigheter i Altinn

Den eller de som skal inngå avtale om direkte oppgjør på vegne av virksomheten, må få tildelt rollen «helse-, sosial- og velferdstjenester» i Altinn fra den som er registrert som daglig leder for virksomheten i Enhetsregisteret. Rollen gir blant annet rettighet til å fylle ut enkelte skjemaer.

Den som skal signere skjemaer, må ha rollen «begrenset signeringsrett». Hvis samme person skal gjøre begge deler, må vedkommende ha begge rollene. Alternativt kan dere tildele rettigheter til å fylle ut og signere Altinn-skjemaet «Avtale om direkte oppgjør for fylkeskommuner, kommuner og foretak». 

Her finner dere en oversikt over alle Altinn-rollene (altinn.no).

Les om hvordan dere kan tildele rettigheter i Altinn (altinn.no).

Først publisert: 09.12.2024 Datotekst: 09.12.2024 Se tidligere utgaver