- Vi finner alvorlige feil i våre kontroller, for eksempel fiktive krav, altså at noen sender krav til Helfo for behandling de rett og slett ikke har utført. Vi ser også at mange ikke dokumenterer behandlingen godt nok, sier Bente Fjeld Ludvigsen, seksjonssjef i Helfo kontroll.
Behov for kontroll og veiledning
Refusjonsordningen bygger på tillit. Det er tannlegen selv som vurderer pasientens rett til refusjon og sender inn krav til Helfo.
- De fleste tannleger følger regelverket, men kontrollene viser at det er nødvendig med både veiledning og kontroll, forteller seksjonssjef Bente Fjeld Ludvigsen.
Deler erfaringene
Synlige kontroller er viktig for etterlevelsen. Helfo vil dele disse erfaringene for å øke bevisstheten rundt korrekt bruk av refusjonsordningen og støtte tannleger i å etterleve regelverket. Målet er å styrke tilliten til ordningen og bidra til at midler fra folketrygden brukes på en riktig måte.
Les mer i rapporten "Funn og erfaringer fra etterkontroller av tannleger fra 2019-2024"