Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Informasjon til sykehus om varsling av fristbrudd

På denne siden finner sykehus viktig informasjon om sykehusets plikter, hvem som varsler, og hva som skjer etter varslingen.

Her finner du informasjon om hva fristbruddordningen er.

Plikten til å varsle fristbrudd til Helfo

Sykehuset eller en annen del av spesialisthelsetjenesten (heretter kalt sykehuset) har plikt til å sørge for at pasienter får helsehjelp innen fristen, enten ved at helsehjelpen gis av dere selv, av andre helseforetak eller av en privat tjenesteyter dere har avtale med. Hvis fristen brytes, er det grunn til å regne med at det ikke er ledig kapasitet.

Plikten til å varsle Helfo om fristbrudd inntreffer når sykehuset ser at det ikke er mulig å tilby helsehjelp innen fristen. Dere har også plikt til å varsle hvis pasienten er satt opp til en time etter fristen.

Varsling av fristbrudd i Fristbruddportalen

Sykehuset skal varsle fristbrudd i Fristbruddportalen: Se veiledning til sykehusene om praktisk bruk av Fristbruddportalen.

Hvis sykehuset etter å ha varslet om fristbrudd finner et tilbud til pasienten, må dere umiddelbart kontakte Helfo.

Pasientens plass på ventelisten

Det er svært viktig at sykehuset ikke fjerner pasienten fra sin venteliste før hen har takket ja til et annet tilbud fra Helfo. Hvis pasienten velger å takke nei til behandlingstilbudet Helfo har fremskaffet, skal pasienten beholde plassen sin på ventelisten hos dere.

Dere kan ikke fjerne pasienten fra ventelisten før dere har mottatt en e-post fra Helfo om at pasienten har takket ja til et annet behandlingstilbud.

Hvis pasienten ikke ønsker varsling av fristbrudd

Hvis dere forventer et fristbrudd og pasienten av ulike årsaker ikke ønsker at Helfo skal varsles, skal dette respekteres. Dette forutsetter at pasienten har fått tilstrekkelig informasjon om konsekvensene av valget sitt, og at det er forsvarlig å vente til etter fristen. Fristbruddet skal uansett registreres i NPR (Norsk Pasientregister).

Pasienten kan varsle fristbrudd selv

Pasienten kan selv kontakte Helfo hvis hen mener å ha opplevd et fristbrudd som ikke har blitt varslet.

Når en pasient tar kontakt med Helfo pasientformidling, kontakter Helfo pasientens sykehus per telefon. Hvis det er et fristbrudd, skal sykehuset varsle det i Fristbruddportalen.

Hvis sykehuset ikke innen kort tid klarer å fremskaffe et behandlingstilbud som pasienten godtar, vil Helfo forsøke å finne et annet behandlingssted.

Pasientbestemt utsettelse

Hvis dere finner et tilbud til pasienten innen fristen, men pasienten velger å vente lenger, er det en pasientbestemt utsettelse.

Utsettelsen skal registreres i det pasientadministrative systemet, og det telles ikke som et fristbrudd i NPR, selv om pasienten venter over fristen.

Ved pasientbestemt utsettelse av behandlingsstart mister pasienten retten til et tilbud ved et annet behandlingsted via Helfo, og pasienten skal ikke varsles til Helfo. Ved koding av pasientbestemt utsettelse skal sykehuset dokumentere at pasienten har fått et tilbud som hen har takket nei til.

Når Helfo ikke finner et annet tilbud

I noen tilfeller klarer ikke Helfo å finne et annet behandlingstilbud til pasienten. Da blir pasienten tilbakeført til sykehuset som har brutt fristen, og hen beholder plassen sin på ventelisten.

Faktura for helsehjelpen

Sykehuset er ansvarlig for utgiftene til pasientens helsehjelp. Faktura for helsehjelpen sendes derfor direkte fra helsetjenesteleverandøren til den sykehusavdelingen som har meldt inn fristbruddet. Oppgjøret mellom den private helsetjenesteleverandøren og sykehuset går derfor utenom Helfo.

På fakturaen vil det ikke stå opplysninger om helsehjelpen eller andre taushetsbelagte opplysninger, men saksnummer fra Fristbruddportalen og beløpet som skal betales. Er det spørsmål knyttet til saksnummeret på fakturaen, må sykehuset kontakte helsetjenesteleverandøren direkte.

 

Først publisert: 02.07.2024 Siste faglige endring: 30.10.2024 Se tidligere versjoner