Logo for print

Husk at du kan be om å få vedtak frå Helfo på e-post. Sørg for å oppdatere e-postadressen din i Altinn.

Altinn for privatpraktiserende

Under ser du et eksempel på hvordan et utbetalingsvedtak for tannpleier ser ut.

 

 

Korrigering av avviste regninger for tannpleier

Utbetalingsvedtaket gir også informasjon om noen av regningene du har sendt til Helfo som er avvist på grunn av feil. Her er noen eksempler på vanlige feil:

  • bruk av takster som ikke kan kombineres med valgt tilstand
  • bruk av takster som ikke kan brukes i kombinasjon med andre takster
  • manglende opplysninger på regninger som gjør at Helfos automatiske kontrollprogram ikke kan vurdere om regningen er korrekt

Regninger med slike feil må du korrigere og sende inn på nytt. Du bør sende inn korrigerte regninger så raskt som mulig.

Refusjonskravet er likevel ikke foreldet før det har gått tre år fra dato på utbetalingsvedtaket.

Under ser du eksempel på avvisningsårsaker for tannlegeregninger:

Avvisningsårsak: «Duplikatregning: Regningen er allerede innsendt som regningsnummer xxx»

Forklaring: Helfos kontrollprogram gir beskjed om at du har satt fram refusjonskrav for samme pasient og samme takster to ganger i løpet av en kort tidsperiode, og viser til hvilken regning som er identisk. Dette kan skyldes at du ved en feil har skrevet regningen to ganger. Det kan også i noen tilfeller skje at du faktisk har hatt pasienten inne til eksempelvis konsultasjon for to ulike problemstillinger i løpet av kort tid samme dag, men at du har glemt å endre klokkeslettet for når konsultasjonen fant sted.

​Fant du det du lette etter?