Logo for print

Husk at du kan be om å få vedtak frå Helfo på e-post. Sørg for å oppdatere e-postadressen din i Altinn.

Altinn for privatpraktiserende

Under ser du et eksempel på hvordan et utbetalingsvedtak ser ut.


 

 

 

Korrigering av avviste regninger for kiropraktor

Utbetalingsvedtaket gir også informasjon om noen av regningene du har sendt til Helfo som er avvist på grunn av feil. Her er noen eksempler på vanlige feil:

  • bruk av takster som er ulovlige i kombinasjon med andre takster
  • feil klokkeslett på regningen
  • manglende opplysninger på regninger som gjør at Helfos automatiske kontrollprogram ikke kan vurdere om regningen er korrekt

Regninger med slik feil må du korrigere og sende inn på nytt. Du bør sende inn korrigerte regninger så raskt som mulig.

Refusjonskravet er likevel ikke foreldet før det har gått tre år fra dato på utbetalingsvedtaket.

Eksempel på avvisningsårsaker for kiropraktorregninger

Avvisningsårsak

«Duplikatregning: Regningen er allerede innsendt som regningsnummer xxx»

Forklaring

Helfos kontrollprogram gir beskjed om at du har satt fram refusjonskrav for samme pasient og samme takster to ganger i løpet av en kort tidsperiode, og viser til hvilken regning som er identisk. Dette kan enten skyldes at du ved en feil har skrevet regningen to ganger, eller at hjelpepersonell har skrevet en regning og du en annen for samme behandling.

​Fant du det du lette etter?